Lørdag den 17. november 2018 kl. 14.00
Uhresalen, Hinnerup Bibliotek og Kulturcenter, Skovvej 18, Hinnerup.

Koncertens tema er “Nordic Stories” og er et nykomponeret nordisk jazz og med islandske billeder som visuel baggrund.

Foreningen NORDEN Aarhus kreds arrangerer dette koncert- og billedtilbud.

Efter koncerten, der varer ca. 5 kvarter, vil der blive serveret kaffe med forhåbentlig en nordisk specialitet. Pris for entre med kaffe vil være 100,- kr.

Vi håber mange af vore medlemmer vil deltage, og I må meget gerne invitere naboer og venner med til koncerten. Pris for ikke medlemmer 120,- kr.

Tilmeldings skal ske til Arne Nielsen: mail: arne.nielsen@stofanet.dk senest 1. november. Bestyrelsen for Foreningen NORDEN Aarhus Kreds.

Dorthe Højland Group – ‘Nordic Stories’ – et enestående samarbejde på tværs af de nordiske lande.

Dorthe Højland Group præsenterer med ‘nordic stories’ en kontrastfyldt koncert med nykomponeret nordisk jazz og islandske billeder som visuel baggrund.

‘Nordic Stories’ er et co-composing projekt af den danske saxofonist Dorthe Højland i samarbejde med den svenske fotograf Fredrik Holm.

De spektakulære fotos fra den islandske natur har været inspiration for de fire musikeres kompositioner og bidrager som visuel stemningsskaber til koncerten. I Dorthe Højland Group er inderligheden og hendes distinkte tone på saxofonen omdrejningspunktet. Orkesteret spiller flydende i et nærmest filmisk og eftertænksomt univers. Fredrik Holms fabelagtige naturfotos fra Island vises under koncerten og skaber et stærkt stemningsfelt under koncerten.

Dorthe Højland Group spiller åben impro-jazz med en fin sans for klang og dynamik som et ekstra plus. Det er et band med et samlet udtryk og et stærkt kollektiv, hvor alle instrumenterne arbejder sammen og er afhængige af hinanden.

Gruppens består af: Dorthe Højland (Danmark): Saxofoner. Jacob Højland (Danmark): Klaver. Andreas Dreier (Norge): Kontrabas. Henrik Nielsen (Danmark): Trommer.

Fredrik Holm, svensk geolog og fotograf, bor og arbejder som fotograf i Reykjavik. Hans passion er at fotografere naturen, fra nordlys til vulkanudbrud. Hans arbejde er blandt andet brugt på forsiden af magasinet Nature, i bøger, tv-programmer og dokumentarer.

Dorthe Højland