i billeder og ord ved Margaret Skovsen

Mandag 24. september kl. 19.00
Ellevangkirken, Jellebakken 42, 8240 Risskov

Intet andet sted i Sverige er der så stor samling af arkæologiske fund og skatte som her. Historien beretter om vikingetiden, en blomstrende middelalderperiode og opvækst af den magtfulde Hansa-forsamling. Mange bygningsværker stammer fra Gotlands storhedstid under Hansaen i 1100-1400-tallet. Da blev de fleste kirker bygget, og da blev Visbys store ringmur opført, og skatte blev i ufredstider gravet ned her og der.

Gotland har efter svenske forhold mange særegne naturmiljøer. Det føles som om man er kommet til langt sydligere himmelstrøg, når man mødes af tropiske vækster. Undergrunden, havet og vindene har formet Gotlands kyster med de typiske rauker, der stikker op her og der. Store dele af øens indre er et kalkstensplateau, der kommer frem til overfladen på alvaret, hvor kraftig afgræsning eller skovhugst har blotlagt undergrunden.

Langs kysten ligger små fiskerlejer, der stadig er i funktion, og inde i landet finder vi nogle af de mange stensætninger fra vikingetiden og tidligere tiders befolkning. Længst mod nord ligger Fårø med sin egen helt specielle natur og karakter, næsten afsondret i tid fra resten af Gotland. Det specielle lys her har gennem tiderne tiltrukket især mange kunstnere og filmfolk.

Pris for vin, vand, ost og pølse er kr. 50,-

Tilmeldingen senest 20. september til