Nordic Stories med islandske baggrundsbilleder – koncert med Dorthe Højland Group

Lørdag den 18. april 2020 kl. 14.00 i NY sal, Det grønlandske Hus, Dalgas Avenue 52

Dorthe Højland, saxofonist og komponist – diplomuddannet musiker fra Det Jyske Musikkonservatorium og har desuden studeret saxofon i New York.

Koncertens tema er “Nordic Stories” og er nykomponeret nordisk jazz med islandske billeder som visuel baggrund.

Fantastiske fotos fra den islandske natur bidrager som en visuel baggrund for musikernes kompositioner. Hver musiker er tildelt to fotos, som er udgangspunkt for hver af deres melodier.

Efter koncerten, der varer ca. 5 kvarter, vil der blive serveret kaffe med forhåbentlig en nordisk specialitet.

Deltagelse er gratis for medlemmer af Foreningen Norden. Deltagelse for gæster, naboer og venner koster 50 kr.
Prisen for kaffen er for alle 50 kr.

NB:
Vi håber mange af vore medlemmer vil deltage, og I må meget gerne invitere naboer og venner med til koncerten.

Tilmelding skal ske til Arne Nielsen på mail til: arne.nielsen@stofanet.dk senest den 1. april 2020.

Bestyrelsen for Foreningen Norden Aarhus og Norden Aarhus Kreds

Download program:

Mere:

Dette skriver Dorthe Højland om sin gruppe og dens medlemmer:

Dorthe Højland Group – ‘Nordic Stories’ – et enestående samarbejde på tværs af de nordiske lande.

Dorthe Højland Group præsenterer med ‘nordic stories’ en kontrastfyldt koncert med nykomponeret nordisk jazz og islandske billeder som visuel baggrund.

‘Nordic Stories’ er et co-composing projekt af den danske saxofonist Dorthe Højland i samarbejde med den svenske fotograf Fredrik Holm. De spektakulære fotos fra den islandske natur har været inspiration for de fire musikeres kompositioner og bidrager som visuel stemningsskaber til koncerten. I Dorthe Højland Group er inderligheden og hendes distinkte tone på saxofonen omdrejningspunktet. Orkesteret spiller flydende i et nærmest filmisk og eftertænksomt univers. Fredrik Holms fabelagtige naturfotos fra Island vises og skaber et stærkt stemningsfelt under koncerten.

Dorthe Højland Group spiller åben impro-jazz med en fin sans for klang og dynamik som et ekstra plus. Det er et band med et samlet udtryk og et stærkt kollektiv, hvor alle instrumenterne arbejder sammen og er afhængige af hinanden.

Gruppens:
Dorthe Højland (Danmark): saxofon
Jacob Højland (Danmark): piano
Andreas Dreier (Norge): kontrabas
Henrik Nielsen (Danmark): trommer

Fotograf:
Fredrik Holm, svensk geolog og fotograf, bor og arbejder som fotograf i Reykjavik. Hans passion er at fotografere naturen, fra nordlys til vulkanudbrud. Hans arbejde er blandt andet brugt på forsiden af magasinet Nature, i bøger, tv-programmer og dokumentarer.