Danske og nordiske fugle på Nordfyn
Søndag den 17. maj 2020 – kl. 8.30 til 18.00
med Natours og John Simoni

Afgang fra Musikhus Aarhus kl. 8.30 og Viby kirke kl. 8.45.

Sammen med John Simoni besøger vi fugleområdet Gyldensteen strand på Nordfyn og Johannes Larsen museet i Kerteminde.

Gyldensteen strand ved Fyns nordkyst lidt øst for Bogense blev Nordfyns største kystlagune i 2014 genskabt efter over 140 års inddæmning og dræning. Mere end 350 ha vådområder henligger i dag dels som et salt, lavvandet fjordområde og dels som et fersk sø- og rørskovs-område. Det giver os vigtige erfaringer om naturens udvikling, når kystarealer oversvømmes både af saltvand fra havet og af tilløbende ferskvand fra land.

I 1901-02 byggede kunstnerparret Alhed og ”fuglemaleren” Johannes Larsen deres hjem på Møllebakken i Kerteminde. Hermed skabte de ikke alene en malerisk ramme om familiens liv, men tillige et gæstfrit kunstnerisk mødested for malere, forfattere og billedhuggere. Dette fristed for kunst og kultur satte sit præg på udviklingen af kulturlivet i Danmark igennem årtier.

I dag kan du besøge museet, og opleve stemningen og ånden fra den tid, da Johannes Larsen og hans familie boede på stedet. Villaen og Værkstedet står næsten intakt med friske blomster i karme og på borde – helt i fru Alheds ånd.

Turen koster 600 kr. pr person inklusiv bustransport, guidning på turen, morgenmad og frokost i – og ved bussen og entre til Johannes Larsen museet.

Betaling i bussen kontant eller mobilepay.

Der er opsamling kl. 8.30 ved Musikhuset og kl. 8.45 ved Viby kirke.

Tilmelding

Senest 14. maj 2020 til Torkil Würtz på mail: vicki.torkil.wurtz@gmail.com eller tlf.: 26756223

Heldagstur til Nordfyn – søndag den 17. maj 2020 m John Simoni